Bikram jóga jako životní styl

Bikram jóga má blahodárné účinky nejen pro naše tělo, ale také pro mysl. Bikram jóga je specifický druh jógy, který se cvičí v místnosti o teplotě 42°C. Tato skutečnost člověka donutí zvyknout si na pitný režim, který by měl dodržovat běžně, ale často tomu tak není. Lidské tělo je tvořeno ze dvou třetin vodou, proto přijímání čisté vody je pro náš organismus více než žádoucí. Vysoká teplota při cvičení také cvičícího přinutí naučit se dýchat nosem. Pokud by totiž horký vzduch vdechoval ústy, brzy by zkolaboval. Dýcháním nosem se dech celkově prohloubí.

Jaké jsou paralely bikram jógy a všedního života? Čím nás bikram jóga může obohatit? V první řadě je tu obrovský přínos pro fyzické tělo. Jak jsme již zmínili, jedná se především o dodržování pitného režimu, který napomáhá detoxikaci těla a celkově přispívá k lepšímu metabolismu a vylučování škodlivých látek z těla. Dále prohloubené dýchání umožňuje větší psychickou vyrovnanost a okysličení celého organismu. V neposlední řadě dochází k celkovému zlepšení fyzické kondice, nárůstu svalové hmoty a rychlejšímu spalování nadbytečných kalorií.

Důležité jsou ale také vlivy bikram jógy na naší duševní podstatu. Vzhledem k tomu, že celou lekci hovoří jen cvičitel a nikdo jiný nevydá ani hlásku, může se každý soustředit jen a jen na cvičení. Posiluje tím tak svoji soustředěnost, která se mu v praktickém životě a rychlém životním tempu neztratí. Důležité je také to, že nikdy cvik neuděláte úplně dokonale. Vždy je zde možnost zlepšení. Cvičitel všechny vybízí, aby se pokusili jít zase o krok dál, dokud opravdu nedosáhnou ideální polohy cviku. A tak i my bychom se v našich životech měli snažit vždy ze sebe vydat maximum a příště zkusit ještě něco navíc. Nikdy tak neustrneme a budeme mít stále chuť se zdokonalovat.

Polohy bikram jógy velmi pozitivně působí na naše mozkové hemisféry. Často máme levou hemisféru dominantní a tímto cvičením se nám podaří na chvíli dát průchod hemisféře pravé a levou částečně utlumit. Díky tomu, že se po celou lekci nacházíme v tichosti (a vnímáme jen slova cvičitele), levá hemisféra relaxuje, naše mysl se může zcela koncentrovat jen na cvičení, a my se tak nacházíme v jakémsi meditačním rozpoložení. Myšlenky volně přichází a odchází, napnuté emoce se v jednotlivých ásanách rozpouštějí, čakry – energetická centra v těle – se harmonizují, fyzické tělo se posilňuje.

Ačkoli se lekce bikram jógy mohou zprvu zdát velmi náročné (jednak pro tělo, které není navyklé na takovouto zátěž a zatínání specifických svalů, jednak pro naši mysl, která má tendenci neustále odbíhat k myšlenkám, které se cvičení absolutně netýkají), po čase člověk z lekce odchází maximálně osvěžen a posílen. Zásady cvičení bikram jógy se stanou životními zásadami a dojde k harmonizaci fyzického, duševního i sociálního života. Samozřejmě nic není zadarmo. Kýžený výsledek ale za všechnu tu námahu rozhodně stojí.

Pokud byste měli zájem vyzkoušet si tento specifický, ale velmi oblíbený druh cvičení, při kterém budete ztrácet jednu nadbytečnou kalorii za druhou, můžete navštívit centrum v Českých Budějovicích (www.bikramyogacb.cz), v Praze (www.bikramyoga.cz) nebo v Ostravě (www.bikramyogaostrava.cz).

A jaká byla vlastní zkušenost s bikram jógou? Měla jsem možnost cvičit bikram jógu intenzivně měsíc v kuse (vynechala jsem jen pár dní v měsíci). Na první lekci jsem téměř omdlela, jelikož trpím nízkým tlakem, takže se mi při jedné pozici udělalo černo před očima a musela jsem si na chvíli sednout na podložku. Při lekcích platí pravidlo, že se nesmí opustit místnost dříve, než se docvičí (je to hlavně z toho důvodu, aby se do vyhřáté místnosti nedostala zima, což by způsobilo šok rozehřátým rozcvičeným tělům). Tato kolize se již na žádné další lekci neopakovala – příčina byla nasnadě: nedostatečný pitný režim. Před lekcí je dobré během dne vypít alespoň 2l čisté vody. S sebou na lekci si pití také vezměte, ale napít se budete moci jen podle pokynů cvičitelky (mezi jednotlivými cviky se pít nedoporučuje). První týden vás bolí všechno, celé tělo, všechny svaly, o kterých jste ani nevěděli, že je máte! Velmi rychle si ale tělo přivykne a velmi rychle také začne likvidovat tukové zásoby a zocelovat svaly (nejvíce pocítíte bytnění svalů především na stehnech, ale i na pažích a na břiše, ačkoli mezi cviky nenaleznete žádný, který by byl konkrétně zaměřen na posilování břišních svalů tak jako naše západní sedy-lehy). Po každé lekci se cítíte jako znovuzrození, když z vyhřáté místnosti o 42°C vyjdete na chladnou chodbu. A vaše tělo vám více než děkuje – dodali jste mu potřebnou dávku energie, přebytečnou energii jste z něj vydali, během dne jste se naučili dodávat mu dostatečné množství tekutin, naučili jste se správně zhluboka dýchat a také jste mimo jiné získali větší sebevědomí a schopnost soustředění. A za to bikram jóga opravdu stojí!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>